Osaaminen on inhimillinen, käytännöllinen ja dynaaminen työnteon väline. Siksi siitä syntyy organisaation (lue: siellä olevin ihmisten) osaamisen mittaamisella tai kartoittamisella turhan yksioikoinen ja pysähtynyt kuva. Määrällisen, staattisen datan rinnalle tarvitaan tietoa osaamisen käyttämisestä ja ymmärrystä käyttäjien näkemyksistä.
Osaaminen on inhimillinen, käytännöllinen ja dynaaminen työnteon väline. Siksi siitä syntyy organisaation (lue: siellä olevin ihmisten) osaamisen mittaamisella tai kartoittamisella turhan yksioikoinen ja pysähtynyt kuva. Määrällisen, staattisen datan rinnalle tarvitaan tietoa osaamisen käyttämisestä ja ymmärrystä käyttäjien näkemyksistä.
Osaamisen erilaisten ulottuvuuksien löytäminen numeeristen arviointien takaa on helpompaa kuin ehkä luulisi. Osaamista saadaan visualisoitua, eli tehtyä näkyväksi ja konkreettiseksi, yksinkertaisesti keskustelemalla sen käyttäjien kanssa.
Visualisoinnissa henkilön osaamisesta tai osaamisalueesta rakennetaan maalaisjärkinen kuvaus, ilman syväluotaavaa analyysiä tai asiantuntijajargonia. Mitä vähemmän keskustelussa tukeudutaan valmiisiin kysymyksiin, teemoihin tai osaamisen systematisointeihin, sitä enemmän saadaan esiin henkilökohtaisia, aitoja ja odottamattomiakin näkemyksiä. Visualisointi vaatii siis enemmän kuuntelemista kuin kyselemistä.
Millaisen kuvan visualisointi antaa osaamisesta?
Mitä osaajat kertovat osaamisestaan?
Kuka hyötyy visualisoinnista?